t r e a t i s e ~

Tuesday, August 16

insomnia ?

Insomnia ? kowg tahu tak apa maksudnya, lebih kurang macam susah nak lelapkan mata laa. Masalah saya nie complicated ckit, bila malam je memang susah yang amat nk tido, then akan tido banyak pada waktu siang, so i'm the one who suffered this sick what we called insomnia :) Okay, saya ada terbaca satu artikel dalam satu health magazine on how to cure the Insomnia. I'll share to all of you. Artikel tersebut mengulas bahawa kadangkala persekitaran bilik tidur juga mempengaruhi kenapa kita tak dapat tido lena di malam hari. Cuba ikuti tips ini :

a) Percikkan air ke cadar dan sarung bantal kowg dgn haruman lavender. Ini kerana bauan lavender telah terbukti dapat membantu menenangkan minda di mana ia dpt membantu kita mendptkan tidur yang berkualiti.

b) Dapatkan bantal baru ! :) Menurut kajian, bantal yang sederhana lembut dgn ruang mudah lengkuk di bahagian tengah bantal dpt membantu memberikan keselesaan ketika tidur di samping mengurangkan rasa sakit tengkuk.

c) Makan segenggam kacang walnut sebelum tido, bukan nutella okay ! hehe. Khasiat kacang tersebut akan memberikan kita lebih serat dan kebaikan asid lemak bersama asid amino, iaitu agen pendorong tidur semulajadi. Thats all, selamat mencuba ye rakan-rakan :))